Placeringer og flytninger (Fase 1)
Eleven kan beskrive objekters placering i forhold til hinanden / Eleven har viden om forholdsord, der kan beskrive placeringer
Geometrisk tegning (Fase 2)
Eleven kan tegne enkle plane figurer ud fra givne betingelser og plane figurer, der gengiver enkle træk fra omverdenen / Eleven har viden om metoder til at tegne plane figurer, herunder med et dynamisk geometriprogram
Geometrisk tegning (Fase 3)
Eleven kan bygge og tegne rumlige figurer / Eleven har viden om metoder til at bygge og tegne rumlige figurer
Geometriske egenskaber og sammenhænge (Fase 3)
Eleven kan opdage sammenhænge mellem plane og enkle rumlige figurer / Eleven har viden om geometriske egenskaber ved enkle rumlige figurer
Algebra (Fase 2)
Eleven kan beskrive systemer i figur- og talmønstre / Eleven har viden om figur- og talmønstre
Repræsentation og symbolbehandling (Fase 1-3)
Eleven kan anvende konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer / Eleven har viden om konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer, herunder interaktive repræsentationer
Hjælpemidler (Fase 1-2)
Eleven kan anvende enkle hjælpemidler til tegning, beregning og undersøgelse / Eleven har viden om konkrete materialer og redskaber
Hjælpemidler (Fase 3)
Eleven kan anvende digitale værktøjer til undersøgelser, enkle tegninger og beregninger / Eleven har viden om metoder til undersøgelser, tegning og beregning med digitale værktøjer
Modellering (Fase 3)
Eleven kan tolke matematiske resultater i forhold til enkle hverdagssituationer / Eleven har viden om sammenhænge mellem matematiske resultater og enkle hverdagssituationer
Ræsonnement og tankegang (Fase 3)
Eleven kan give og følge uformelle matematiske forklaringer / Eleven har viden om enkle matematiske forklaringer